Glostrup Live 09

GLOSTRUP LIVE 09 PÅ GLOSTRUP TORV - STØTTEKONCERT

Glostrup Live 09 var en støttekoncert til gavn for de udsatte unge i Glostrup - og et af de første store musikarrangementer fra Ungdomsrådet. I 2008 arrangerede Glostrup Ungdomsråd et Live musik og danse telt til Kulturnatten 08 med over 800 gæster igennem. De første skridt mod en bedre musikkultur i Glostrup er taget.

Sukkerchok fyrede den af for vildt! Publikum jublede...

MUSIKNAVNE SOM SUKKERCHOK OG JOEY MOE VAR IKKE NOK TIL AT TILTRÆKKE BYENS UNGE TIL STØTTEKONCERTEN "GLOSTRUP" LIVE 09. GODT 100 BETALENDE GÆSTER BLEV DET TIL - ÆRGELIGT, DA ARRANGEMENTET VAR GEARET TIL AT RUMME 300 GÆSTER

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vejret var med de godt 100 betalende gæster, som var mødt op til støttekoncerten ”Glostrup Live 09” på Glostrup Torv den 12. september. Det blev en intim og hyggelig musikoplevelse for et publikum, som både bestod af forældre, der havde taget deres børn med og unge fra Glostrup og omegn. I alt var vi omkring 150 personer inkl. ungdomsrådet, kunstnerne og samarbejdspartnere samlet på koncertpladsen.

Stemningen var i top, der var ikke optakt til ballade på noget tidspunkt, hverken udenfor eller inde på koncertpladsen. I stedet for blev der danset og sunget til det lokale band Marziti, som fyrede den af med egne rocknumre, ligesom hovednavnene Joey Moe og pigebandet Sukkerchok havde rigtig godt fat i publikum på trods af det begrænsede antal. På den måde var koncerten en succes – og arrangementet levede ikke op til kåringen som ”Voldens by 09”.

Organiseringen og samarbejdet omkring sikkerheden, gæsterne, kunstnerne, indgangen, scenen, back stage og vip-rum klappede hele vejen igennem arrangementet. Alle havde arbejdet hårdt forinden for at få den store kabale til at gå op – og vi var gearet til at kunne modtage mellem 300 og 500 gæster. Derfor var det ekstra ærgerligt da det stod klart, at der kun ville dukke omkring 100 gæster op til arrangementet.

De manglende gæster betød for vores private sponsorer, som havde opstillet forskellige boder på pladsen og lagt et kæmpe arbejde i, at servicere gæsterne med mad og drikke, at de stod tilbage med en masse sandwich og drikkevarer, som ikke blev solgt. Så skuffelsen var selvfølgelig stor, da regnskabet på bundlinjen skulle gøres op.

Joey Moe fik hjælp fra Glostrup dansere, som gjorde det sindsygt godt.

Hvorfor manglede gæsterne?

Det ville være en nem sag, at pege på vejret, som synderen, men nej – det var perfekt vejr hele aftenen, uden en dråbe regn. Hvad så med musikken? Musikken ramte ungdommen bredt og hovednavnene spilles konstant i de ungdomsrelaterede radioprogrammer. Så musikken fejlede ikke noget. Arrangementet blev markedsført gennem Folkebladet, plakater og flyer centrale steder i byen, i folkeskolerne og på uddannelsessteder uden for byen, hvor mange af de unge i Glostrup befinder sig, gennem sms-kampagner og mund til mund. Der blev anvendt en variation af kommunikationskanaler. Så markedsføringen var ok.

Ønsket om at samle penge ind til socialt udsatte unge og samtidig skabe en musikkultur i Glostrup var til stede. Rådet har igennem processen fået mange positive tilkendegivelser fra de unge, de professionelle som arbejder med de unge til dagligt, men også fra erhvervslivet – hvor flere virksomheder har støttet op omkring projektet. Så der var stor opbakning til arrangementet.

Men hvad gik så galt? Vi har fået flere meldinger fra de unge om, at det var prisen som blev afgørende for deres valg – de ville gerne med, men havde ikke råd. Vi havde sammenlignet prisen forinden med andre arrangementer og mente med det udgangspunkt, at prisen var den rigtige. Men faktum er nok, at rigtig mange unge ikke har råd til at gå til koncerter i disse tider – eller de prioriterer i hvert fald deres økonomi anderledes. Vi tror også på, at ”Kessler kampen” på TV2 har fået mange unge til at blive hjemme i sofaen. Den blev bokset lige inden hovednavnene gik på scenen. Det kunne vi ikke vide, da vi satte datoen for arrangementet i sin tid.

Der kan selvfølgelig også være andre gode grunde til, at gæsterne blev væk. Teorierne er mange - set i bagklogskabens klare lys.

Hvad med økonomien?

Arrangementet blev primært finansieret af ungdomsrådets egen økonomi, ungdomspolitik-puljen og private sponsorer. Der blev på forhånd kalkuleret med et eventuelt underskud, som skulle dækkes af ungdomsrådet. Underskuddet blev dog en del større end forventet – og det vil naturligt betyde, at rådet ikke kan gennemføre større projekter i den kommende tid med mindre, at rådet formår, at skaffe midler ad anden vej end i kommunalt regi.

Rådet vil derfor nedsætte en projektgruppe, som skal finde ud af, hvordan rådet fremover kan motivere og engagere bl.a. erhvervslivet og foreningerne til at samarbejde og bidrage økonomisk til projekter for unge i Glostrup. Det bliver en udfordring.

“Learning by doing“

Vi er ikke slået ud af, at arrangementet ikke endte, som vi havde regnet med. Vi fik et par på tuden denne gang, men det betyder ikke at vi stopper med at tage nogle chancer, når vi virkelig tror på projektet. Ellers risikerer vi bare, at der ikke sker noget for de unge i fremtiden, fordi vi er blevet bange for en evt. fiasko. Vi lærer af vores fejl – og bliver bare endnu bedre til næste gang.